Saturday, February 28, 2015

Budapest: Degup Jantung Eropah



Negara: Hungary
Ibukota: Budapest

Bandar-bandar lain: Debrecen, Miskolc, Szeged, Pecs, Gyor, Nyiregyhaza, Erd, Eger, Kecskemet, Szekesfehervar, Szombathely, Szolnok, Tatabanya, Kaposvar, Veszprem, Bakescsaba, Zalaegerszeg, Sopron dan Nagykanizsa.
Kadar Tukaran Wang:
1usd = 267.99 Ft/HUF (Hungarian Forint)
RM1 = 73.46 Ft

Lokasi:
Kota Budapest terletak di tengah-tengah benua Eropah. Ia turut dikenali dengan nama jolokan Pearl of Danube. Terdapat kira-kira 3.3 milion penduduk di bandar metropolitan ini. Budapest yang terletak di tengah-tengah Carpathian Basin ini, berada di laluan purba yang menghubungkan perbukitan Transdanubia dan Dataran Besar Eropah. Sungai Danube mengalir di tengah-tengah Budapest dan membahagikan bandar ini kepada dua bahagian iaitu Buda yang berbukit-bukit dan Pest yang mendatar. Budapest mempunyai banyak gua batu kapur dan dolomite. Ini menjadikan Budapest satu-satunya ibukota di dunia yang mempunyai mata air panas, yang mencecah suhu tertinggi 58°C. Tidak hairanlah Budapest dikenali seantero Eropah dengan gelaran Capital of Spas and Thermal Baths.

 


Matahari suam-suam kuku Eropah menyambut kedatangan aku di bandar Budapest, ibukota negara Hungary. Badan lenguh-lenguh ekoran daripada perjalanan berbelas jam malam sebelumnya dari Brasov. Budapest yang merupakan antara sisa serpihan empayar Astro-Hungary, merupakan salah sebuah bandar paling besar di benua Eropah ini. Sejarahnya panjang. Kisahnya penuh warna warni. Budapest merupakan satu-satunya bandar yang menguasai kedua-dua belah Sungai Danube; iaitu di sebelah Buda dan Pest. Menariknya, bandar ini juga pernah berada di bawah pemerintahan empayar Uthmaniyyah atau Ottoman mengikut panggilan glamer orientalis Barat; selama lebih kurang 150 tahun. Sayangnya, sikit sangat tinggalan pemerintahan Uthmaniyyah yang tertinggal di kota Budapest ini, mahupun di seluruh negara Hungary.

 



Pengangkutan di Budapest:
Seperti di mana-mana negara Eropah, Hungary juga ada sistem keretapi bawah tanah yang tersendiri, atau kini dipanggil Metro. Sistem Metro di Budapest ini merupakan sistem keretapi bawah tanah keempat tertua di dunia. Hebatkan? Tiga lagi stesen bawah tanah lain ialah London Underground yang dibina pada tahun 1863, keduanya ialah Athens Metro pada tahun 1869 dan yang ketiga ialah Landasan Mersey di Liverpool yang dibina pada tahun 1886. Tak hairanlah aku jakun semacam kan. Korang bayangkan, sistem Metro ni berjaya menempuh 2 Perang Dunia dan masih wujud sampai ke hari ni.

 


Tiket Metro sehala/single ticket: 320 Ft (bersamaan RM4.40) *mahalkan?

 


Tiket Metro ke mana-mana destinasi ke serata Budapest adalah perjalanan sehala bernilai 320 Ft. Kalau nak beli banyak-banyak keping pun boleh. Tiket ni tiada fix date. Kami beli 2-3 keping terus sebab tiket ni hanya didapati di kedai-kedai suratkhabar terpilih yang selalunya hanya ada di stesen-stesen Metro. Patut pun sekeping tiket sehala ke mana-mana pun, RM4.40. Kat situ je, diorang dah pulang modal. Cess..

 

 
 
Berbalik kepada tibanya aku dan Kak Ana di stesen keretapi besar Budapest yang dipanggil Keleti Palyaudvar, kami sekali lagi terhutang budi dibelanja tiket metro oleh Kim, rakan backpacker dari US yang kami temui di stesen keretapi Brasov malam sebelumnya. Terima kasihlah pada rahmat-rahmat kecil sebegini yang selalu ada bila aku dan Kak Ana sesak teraba-raba. Tujuan pertama pagi tu ialah ke mesin ATM, mengeluarkan matawang Hungarian Forint. Duit Florint ni agak mahal. Kami main hantam saja berapa yang withdraw. Sampai hostel baru kira balik.


Melangkah kaki ke luar stesen, aku melihat kehidupan untuk hari itu baru bermula. Ratusan manusia bergegas ke destinasi masing-masing diselang seli dengan kehadiran peminta sedekah yang siap pakai papantanda besar gantung kat leher, dengan tulisan dalam bahasa Hungary. Orang Hungary menggelar bahasa Hungary sebagai Magyar, manakala bahasa Inggeris merujuk Magyar sebagai kumpulan etnik Hungary. Jadi, aku ikut orang Hungary la ye. Aku panggil, bahasa Hungary. Makanya, memanglah aku tak paham sepatah pun apa yang diaorang tulis kat kadbod di leher masing-masing tu. Nak ambik gambar, macam kurang sopan pulak. Aku membuat kesimpulan berdasarkan cara diorang merayu-rayu sambil membuat beberapa bahasa badan, bahawa kadbod itu bermaksud, kami tiada pekerjaan, hidup susah, tiada makanan untuk dimakan, musim sejuk semakin menghampiri dan kami tidak berumah. Ha, korang setuju tak? Aku rasa itulah maksudnya secara am. Ini disokong dengan keadaan ekonomi negara-negara Eropah yang tak berapa memberangsangkan pada tahun aku datang tu, 2012. Ingat, masa tu ekonomi Greek hampir lumpuh gara-gara implementasi matawang Euro bagi menggantikan matawang asal Greek, iaitu Greek drachma . Ini semua adalah harga yang perlu dibayar oleh negara-negara baru membangun Eropah untuk menyertai Kesatuan Eropah (EU). Macam di Romania la. Aku dan kak Ana lekas-lekas mencari tunnel turun ke bawah untuk ke stesen Metro. Bukannya kedekut tak mahu bagi duit kat diorang ni, tapi hati aku jadi sebal bila mengenangkan ramai lagi anak-anak Ethiopia merangkak kebuluran mencari cebisan makanan, dengan badan dah tinggal rangka, kalau nak dibandingkan dengan mereka-mereka ini. Tapi, siapalah aku untuk menghukum. So, the best way is to move on with the crowd, sambil membuang jauh-jauh persoalan kemanusiaan yang mula memaksa aku bersikap membanding-bandingkan.

 


Dengan tiket Metro oren di tangan, aku dan Kak Ana turun ke stesen Metro bawah tanah Budapest. Eskalator turun bapaklah panjangnya, gayat wei. Lagi panjang dan tinggi dari LRT Masjid Jamek. Terserlah keperakan aku di situ. Sempatlah aku ambik gambar pakai hp. Nak bawak keluar kamera, macam malu. Dahlah muka kami berdua kelat-kelat disebabkan tak mandi lagi. Hahaha.

 


Metro sampai, kami pun naiklah menuju ke hostel. Hostel yang dipilih ni, aku temui dalam Hostel Bookers. Marco Polo Hostel. Dari stesen utama Keleti pu (nama stesen Metro di Keleti Palyaudvar), kami turun di perhentian pertama selepasnya iaitu stesen Blaha Luj ter. Dari situ, kami menapak ikut peta yang dibekalkan hostel melalui email, mencari Marco Polo di deretan bangunan-bangunan tinggalan Perang Dunia Pertama, malah mungkin lebih tua daripada itu. Kalau diperhatikan, mana-mana stesen Metro atau nama jalan, mesti ada ayat ‘ter’ kat hujung. Rupanya, ‘ter’ tu maksudnya ‘jalan’. Alhamdulillah, hostel jumpa dalam masa setengah jam selepas turun dari Metro.

Plan asalnya, nak berehat sekejap sebelum menjelajah bandar Budapest. Tapi bila dah sampai ke bilik, mandi, unpack barang letak dalam lemari, kami terus mencari kitchen nak masak mee segera Maggi. Sepanjang jalan tadi dari stesen ke hostel, aku memang tak nampak makanan halal. Memang kami dah jangka pun, sebab tu kami dah bersedia dengan Maggi cup dan Brahims. Disebabkan keroncong dah mula berbunyi dari dalam perut aku dan Kak Ana, kami terjah ke kitchen hostel ni yang tersangatlah kecik. Ada air panas, masak Maggi dan makan kat situ jugak. Punyalah sedap kepanasan maggi tu masuk ke anak tekak kami. Puh..undescribable. Setelah kenyang, kami cancel plan nak rehat dan terus sarung kasut menuju ke bandar Budapest yang dari tadi melambai-lambai aku dan Kak Ana.

 
Makanan:
Sepanjang 3 hari 2 malam di Budapest, makanan ruji kami ialah mee segera Maggi. Pastri di sini semuanya nampak sedap, tapi disebabkan was was dengan jenis minyak yang digunakan dan inti yang ada dalam pastry tersebut, terpaksalah beli croissant kosong yang dijamin kehalalannya. Kami redha dengan croissant kosong yang tiap-tiap pagi aku dan Kak Ana beli tanpa gagal bersama coklat panas atau cappuchino. Penduduk Budapest menggelar cappuchino dengan nama manja, ‘capucci’. Selain itu, aku turut membeli vegetarian sandwich. Di dalam sandwich sayur ni ada pelbagai jenis sayur dan keju; order aku biasanya semua sayur dengan extra tomato dan keju pilihan semestinya mozzarella. Disalut dengan sos paket yang aku bawak khas dari Malaysia (alaa..sos yang kita dapat dalam paket kalau pegi KFC tu). Berguna sangat benda-benda kecik macam tu dalam memberikan kesedapan kepada makanan sepanjang masa kitorang di Eropah. Kalau nak tahu, orang Eropah ni memang tak makan pedas. Diorang takde sos cili pun. Yang ada tu ketchup yakni sos tomato yang bapaklah masam. Tak sedap langsung. Jadi, sebagai tips, bawaklah paket-paket sos dari tanahair ye. Kalau yang nak pegi lama tu, boleh aje tabahkan hati bawak sebotol sos cili. Tapi kami tak bawak sebab takut pecah dalam bag, maklum ajelah bag kami ni main campak-campak aje. Itulah saje menu makanan kami sepanjang di Budapest. Takde makan besar langsung di Budapest.





Kos makanan:
Untuk panduan dan serba sedikit gambaran perbelanjaan makan, aku kongsikan harga makanan yang kami selalu makan sepanjang di Budapest. Harga mungkin dah naik sekarang, tapi sekurang-kurangnya korang dapat imagine lah berapa kos kasar untuk makan di Budapest.

 



Croissant (kosong tanpa inti/filing)                                          155 Ft    (RM 2.10)

Mineral water/Nestea juice                                                        250 Ft    (RM 3.40)

Hot Nescafe (vending machine, in cup)                                     240 Ft    (RM 3.30)

Coklat panas (in cup)                                                                  240 Ft    (RM 3.30)

Sandwich sayur-sayuran                                                             450 Ft    (RM 6.10)

Toilet (toilet besar)*                                                                     250 Ft    (RM 3.40)

 



*Kos toilet pun aku sertakan, sebab kalau dah makan minum, mesti nak membuang,kan. Toilet ada 2 jenis. Satu macam bilik bulat sebuah kat tepi-tepi jalan dan satu jenis lagi toilet besar yang ada ruang rehat di dalamnya. Kos berbeza. Untuk toilet yang bulat tu, aku tak pasti sebab aku tak pernah masuk. Aku hanya pernah guna toilet yang jenis kedua sahaja, sepanjang di Budapest. Sememangnya kami jarang nak ‘membuang’ sepanjang berjalan, balik hostel baru ‘membuang’. Jadi, harga yang aku nyatakan di sini ialah untuk toilet jenis kedua. Harganya sama dengan harga sebotol mineral. Mesti korang rasa macam mahal macam hape. Ye, aku setuju. Tapi nak buat macamana, dah itu harga diorang tetapkan. Kebersihan toilet ni gred AA. Hahaha, sebab dalamnya selesa dan bersih, terletak kebanyakannya di bawah tanah. Kalau nampak macam ada tangga ke bawah, itu tak semestinya stesen Metro ye. Besar kemungkinan kalau terletak kat tepi bangunan atau kat taman-taman bunga, itulah tandas awam. Di dalamnya siap ada macam lobi, heater, vending machines untuk hot drinks dan makanan simple macam croissant dan sandwich. CCTV mengawasi setiap pergerakan kat dalam tu, kecualilah dalam tandas. Jadi, korang boleh berehat sekali la dalam tu kalau penat dan sejuk kat atas sana. Makanya, berbaloilah 250 Ft sekali masuk tu.

 



Akhir kata, 3 hari 2 malam di Budapest secara jujurnya memang tak cukup. Banyak sebenarnya kawasan-kawasan dalam Budapest ni yang tak sempat diterokai aku dan Kak Ana. Ada banyak kedai-kedai buku retro yang hanya sempat aku jeling sepanjang kami berjalan kaki sekitar Budapest. Di samping itu, ada banyak opera dan persembahan orchestra yang diiklankan di dinding-dinding bangunan yang tak sempat langsung kami saksikan. Bukan kerana wang, bukan kerana malas, tapi sebab masa yang memang sangat jeles dengan kami. Hari terakhir di Budapest pun tak sempat dinikmati semaksimumnya sebab keretapi kami ke Prague bertolak awal pagi seawal jam 6 dari Keleti Palyaudvar. Apa boleh buat, kekangan masa memaksa kami redah mana yang sempat dan untuk banyak lagi kisah tak terungkap Budapest, panjang umur, aku datang lagi!

 



To my mind, the greatest reward and luxury of travel is to be able to experience everyday things as if for the first time, to be in a position in which almost nothing is so familiar it is taken for granted.

–Bill Bryson

No comments:

Post a Comment