Friday, December 12, 2014

Keretapi Transylvania: Dari Brasov ke Budapest


Tambang keretapi Brasov ke Budapest - 183 lei


Sepanjang kembara aku selama 23 hari di Eropah dan Istanbul, perjalanan dengan keretapi Transylvania adalah perjalanan terpanjang yang aku lalui. Transylvania train membawa maksud keretapi dalam Romania yang boleh diambil oleh pelancong untuk melawat seluruh Romania, bermula dari Brasov. Masa yang biasa diambil oleh penumpang-penumpang untuk menjelajah seluruh Romania menggunakan keretapi Transylvania  ini adalah 12 hari. Walaubagaimanapun, ini bergantunglah pada individu, samada nak lama di sesuatu tempat atau skip tempat-tempat tertentu. Memandangkan masa aku dan Kak Ana terhad di Romania dan kami pun dah memulakan pengembaraan dari Bucharest, jadi kami mengambil keputusan untuk skip tour melalui keretapi Transylvania. Makanya kami mengambil perjalanan dari Brasov terus ke Budapest tanpa berhenti di stesen-stesen/bandar-bandar lain di Romania.

Rangkaian keretapi di Romania merupakan rangkaian keretapi ke-4 terbesar di Eropah dan mencatatkan kepadatan penumpang paling tinggi di Eropah. Keretapi Transylvania ini dikendalikan oleh CFR Calatori (Caile Ferate Romane), sebuah syarikat keretapi yang dapat disusur sejarah penubuhannya seawal April 1880 di Bucharest, Romania. Syarikat ini dimiliki oleh kerajaan Romania sepenuhnya. Bagi destinasi kami, trek adalah sejauh lebih kurang 545 km dengan 13 jam 40 minit masa perjalanan; di mana aku dan Kak Ana menghabiskan semalaman dalam keretapi ni. Tiket berharga RM183 memang mahal tapi bila mengenangkan tiket flite lagi mahal (pada masa kami pegi tu), maka redha aje lah naik train ni. Kami beli tiket second class seater. Sebenarnya ada 3 jenis class dalam train ni.

1)      Sleepers/private cabins: first class

2)      Couchettes/cabins for 4-6 people:  second class bed (diorang tak panggil bed, diorang panggil sleeper atau couchette).

3)      Reclining seats/airline style seating: second class


Kalau korang beli sleepers/couchettes, diorang memang dah provide blanket, pillow dan sheet. Kalau yang beli tiket macam aku dan Kak Ana (reclining seats with aircond), kenalah bawak selimut sendiri. Sebab sejuk sebenarnya dalam train ni. Tiket adalah open, bermaksud korang boleh travel anytime dalam tempoh yang diberikan. Lebih daripada date tu, tiket dah tak valid dan tak boleh ditukar lagi ke tarikh lain atau refund duit. Biasanya, tiket keretapi di Eropah ni, diorang bagi open tiket dalam masa sebulan. So, dalam sebulan, korang boleh travel anytime. Cumanya masa/timing perjalanan keretapi memang dah ditetapkan. Contohnya, keretapi kitorang open untuk sebulan perjalanan dari Brasov ke Bucharest, tapi masa keretapi ialah jam 9 malam.

Pada mulanya aku ingat train kitorang pukul 8 malam. Itu yang beria sebelum 8 malam dah terpacak kat train station. Sekali bila cek departure board kat station dan juga tengok betul-betul kat tiket, baru sedar pukul 9 malam sebenarnya (ini terjadi disebabkan semua tulisan atas tiket tu dalam bahasa Romania. Memang sah-sahlah aku tak paham).

Sesampai di stesen, aku dan Kak Ana terhangak-hangak mencari platform, sebab macam yang aku story sebelum ni, stesen ni banyak platform yang mengelirukan dan hanya ada papantanda dalam bahasa Romania dan nombor platform. Nasib ada sorang pakcik ni tolong kitorang.



 
 
Pakcik kurus yang baik hati

Tengah aku dan Kak Ana tercari-cari platform mana nak pegi, sebab dalam tiket tu ada banyak sangat nombor (tak tahu mana satu seat, mana satu nombor gerabak dan mana satu nombor platform), datanglah sorang pakcik yang dalam lingkungan umur 50-55 tahun (kurus tinggi dengan rupa paras standard Caucasia), ke arah kami. Dia mintak nak tengok tiket. Kitorang tunjuk aje lah tiket tu tanpa harapan pun yang dia boleh tolong, sebab dia pun tak boleh cakap omputeh. Dengan bahasa isyarat bercampur dengan bahasa Melayu, kitorang bagitahu tengah mencari platform yang betul nak ke Budapest. Nasib pakcik kurus ni paham. Dia terus bawak kami turun ke terowong bawah dan melintas ke platform seberang. Alhamdulillah, dia memang bawak kami ke platform yang betul. Pakcik tu tunggu dengan aku dan Kak Ana, sambil dia menyembang pendek dengan sorang lagi makcik berkuku merah cili yang pakai kot bulu tebal (harus diingat ye, suhu masa tu ialah -1°C). Bila satu train sampai, pakcik tu panggil aku dan Kak Ana. Dia kenalkan pada makcik kuku merah tadi dalam bahasa Romania lah. Kami berdua sengih je lah. Nak jawab, tak tahu nak cakap apa. Dari bahasa isyarat pakcik tu, aku mentafsir sendiri yang dia bagitahu dia nak naik train yang baru sampai tu dan tinggalkan kitorang dengan makcik kuku merah. So, makcik kuku merah take over dari situ. Dalam ertikata lain, pakcik kurus pass kitorang kat makcik kuku merah. Terharu kitorang bila paham maksud pakcik ni. Lepas tu pakcik babai aku dan Kak Ana, dan terus panjat naik ke train yang dah nak jalan. Menjerit kitorang cakap ‘thank you’ kat pakcik tu. Dia angguk sengih-sengih je sebelum dia hilang dari pandangan dan train biru bergerak perlahan-lahan keluar dari platform. Terima kasih pakcik, kami takkan lupa pertolongan pakcik.



Makcik berkuku merah dengan kot bulu

Kitorang menyedari 2 fakta selepas tu. Pertama, setiap platform kat stesen ni berkongsi 2 train. Sebab tu train pakcik kurus sampai dulu sebelum train kami. Kedua, makcik kuku merah naik train yang sama dengan kitorang. Cuma berdasarkan komunikasi ayam itik kami, dia berhenti kat Arad. Arad merupakan stesen terakhir di sempadan Romania sebelum train memasuki Hungary menuju ke Budapest. Makcik ni agak pendek dan nampak bengis. Dia ada banyak bag besar kat tepi kaki. Sambil merokok, dia mengangguk-angguk tengok kami dari atas ke bawah. Cuak jugak aku, manalah tahu kalau-kalau dia tak suka orang Asia. Sangkaan aku salah sama sekali. Dia menghampiri kami dan mula bertanya, ‘country?’. Tafsiran kami, mesti dia tanya asal dari mana. Pantas aku dan Kak Ana menjawab serentak, ‘Malaysia’. Dia mengangguk laju, macam tahu je Malaysia kat mana. Aneh, memang dia tahu sebab ayat dia seterusnya ‘cold’ sambil menunjuk pada aku dan Kak Ana yang berbalut winter coat tebal siap muffler dan snow cap. Owh, rupanya tadi dia mesti kelakar tengok kitorang dressing macam sejuk sangat konon. Walaupun sejuk dan makcik ni pakai kot bulu, tapi aku suspek kot bulu tu lebih kepada style, daripada nak hilangkan sejuk. Sebab makcik ni nampak steady je smoking, kot bulu pun tak zip. Apa sangatlah -1°C pada diorang, kan. Kami angguk laju sambil tersengih-sengih. Dia pun mula bercakap, macamlah aku dengan Kak Ana paham. Antara butiran percakapan makcik tu yang berjaya aku cantumkan ialah ‘Brasov’, ‘montan’ (mountainous-bergunung-ganang), ‘cold’, Arad, Budapest, isyarat huruf 1 (mungkin nak cakap suhu dah -1°C), dan beberapa ayat lagi yang berjaya aku jadikan terjemahan: Dia dalam perjalanan ke Arad dan akan turun di sana. Kitorang kena turun jauh lagi di Budapest. Suhu -1°C sebab Brasov terletak dalam kawasan bergunung-ganang. Dia dah biasa sejuk tapi orang Malaysia tak biasa sejuk.

Terrer tak aku translate? Ha, lebih kurang macam tulah isi perbualan kami. Aku dan Kak Ana pun membalas jugak, menyembang dalam bahasa ayam itik yang toksahlah aku ceritakan kat sini (buruk benor bunyinya). Tapi apa yang penting, makcik paham, aku paham, Kak Ana paham dan kitorang bertiga tak silap paham. Hahaha. Lepas menyembang tu, makcik minta excuse nak sambung merokok. Aku dan Kak Ana sambung berborak sesama sendiri sambil melompat-lompat setempat sebab nak hilangkan sejuk. Sumpah sejuk gila. Nasib tak rasa nak terkencing. Mana pulak nak cari toilet tengah-tengah alam ni. Tiba-tiba, ada sorang backpacker pompuan datang kat kitorang. Aku dah nampak dia dari bawah terowong tadi lagi, tapi tak tegur sebab tadi pun kitorang lintang pukang cari platform. Dia sorang je takde kawan. Dialah orang kedua yang boleh berbahasa Inggeris lengkap selain Rafael, yang kami jumpa di Brasov ni. Nama dia Kim, warganegara US dan travelling solo ke destinasi yang sama dengan kami, Budapest. Kami sambung menyembang sebelum train sampai. Sampai je train warna merah kami, makcik cepat-cepat ajak kami ikut dia ke satu gerabak dan suruh kami naik. Sempat babai je dengan  Kim, sebab nampaknya dia naik train sleepers atau couchettes (kami bajet, beli yang seaters je. Hihi). Aku dan Kak Ana memanjat naik, tapi makcik tu tak naik. Menjerit lagi kami cakap ‘thank you’ kat makcik baik tu. Aku intai di pintu train dan nampak makcik tu naik ke gerabak satu lagi, mungkin kelas berlainan kot. Dia sekadar senyum, lambai tangan pada kami dan juga hilang dalam gerabak satu lagi. 2 kali aku dan Kak Ana terharu malam tu. Tapi kisah terharu kami belum tamat ye.

 

Kim dari US

Aku dan Kak Ana sempat menyembang dalam 15 minit macam tu lah dengan Kim ni. Dia dari US dan tiket dia first class coach. Destinasi sama dengan kami, cumanya dia dah 2 minggu bermalas-malasan di Brasov. Dia pun lebih kurang macam Rafael, berhenti keje dah 2 bulan dan tiba-tiba decided nak travel ke Romania. Dia plan nak ke Budapest dan sambung bermalas-malasan kat Budapest sesambil minum kopi dan makan pastries kat sidewalk cafes yang ada kat Budapest nun. Selain tu, dia nak jalan-jalan pegi muzium, tengok-tengok bangunan lama dan merayau-rayau sekitar Budapest sampailah dekat nak Krismas, baru dia gerak ke Rome. Kat Rome, dia akan jumpa bapak dia dan nak celebrate Krismas bersama-sama bapaknya. Best je bunyi plan Kim ni kan? Kalaulah hidup aku sesimple Kim ni, alangkah indahnya merayau-rayau tanpa haluan dalam dunia ni. Kalau…hahaha. Memang banyak ‘kalau’ yang aku pikirkan sepanjang journey kami setakat ni.


 

Bilik Hogwarts Express
Tiket reclining seats with aircond kami adalah dalam bentuk bilik/kabin. Satu bilik ada 6 seat, 3 seats saling menghadap 3 seats lagi. Disebabkan penghujung musim luruh adalah antara musim yang orang Eropah paling malas nak travel, jadi train malam tu tak ramai orang. Kalau ada pun, dekat coach yang makcik kuku merah tunaik. Internal/regional train. Coach kitorang ni dikira international train. Mungkin sebab tu lah tiket kami mahal yang amat. Tapi rahmat bagi kami, bilik kami tu kosong, takde orang lain. Hanya ada aku dan Kak Ana. Makanya, sangat afdal lah bila aku ambik 3 seats, dan Kak Ana ambik 3 seats. Letak bagpacks jadi bantal kat kepala, bawak keluar selimut dan baringlah seperti di katil. Hahaha. Heaven woo setelah berkilometer-kilometer kami menapak keliling Brasov petang tu.

 
 

Bilik ni mengingatkan aku kat Hogwarts Train dari King Cross ke Hogwarts. Sebijik macam ni. Kat hujung tingkap yang besar tu, siap ada meja kecik lagi untuk kami letak makanan atau barang-barang. Pintu bilik pun ada tingkap kecil siap dengan langsir, kau! Pintu bilik, boleh kunci hokay. Sesekali aku terfeeling macam naik Orient Express, kan. Kat bahagian atas pintu, ada beberapa tombol dengan fungsi-fungsi yang berlainan. Tombol ni yang macam ‘dimmer’ lampu kat umah tu, boleh pusing ikut kesesuaian. Ada tombol untuk suhu dalam bilik, tombol untuk volume muzik dan tombol untuk adjust keterangan lampu. Selain tu, dalam bilik kitorang ni jugak, ada plug untuk charge laptop atau bateri. Tempat penyangkut baju/coat/winter jacket pun ada. Yang tak ada cuma bantal dan selimut. Nasib takde karpet. Kalau ada, memang grand lah. Yang paling penting, bilik ni bersih.
 

 
 

Bilik/kabin kami ni takde bilik air en suite ye. Bilik air atau kat sini diorang panggil WC, kena share kat koridor macam train biasa. Tapi untuk train ni, aku paling suka bilik air dia sebab bersih, ada sinki dengan air yang laju, seating toilet yang sebelah je dengan sinki yang bersih tu (senang nak menadah air bagi tujuan pencucian tertentu. Hehehehe), ada tisu tandas yang secukupnya, ada shaver machine, ad plug extra, ada liquid soap, bilik air yang luas dan bersih (nampak tak aku tekankan ‘bersih’ tu), ada pengudaraan tandas yang baik, lock tandas bagus, siap ada cabinet kecik dengan mirror dan yang paling special skali, air tu ada panas dan sejuk. Ha..kagum tak? Kagum woooo. Ternyata Transylvania train ni dah letak standard yang tinggi untuk keretapi-keretapi lain. To be really honest, sepanjang 23 hari perjalanan kami, tandas dalam train inilah yang terbaik. Hatta train dari Switzerland ke France pun (yang kami akan naik on our final length of the journey) tak sebersih train ni. We salut Transylvania train’s WC!

 




Dalam hati ada taman

Begitulah kondisi keseluruhan train malam kami dari Brasov ke Budapest. Makanya, setelah aku dan Kak Ana siap cabut kasut letak tepi, baring dengan berselimut bagai, bila train perlahan-lahan bergerak keluar dari stesen Brasov dengan kedinginan malam yang beransur-ansur mencecah -2°C, aku dan Kak Ana pun sama beransur-ansur hanyut bersama gelap malam. Dalam 20 minit seterusnya dengan train bergerak steady ke bahagian tengah Romania (central Romania), menyaksikan aku dan Kak Ana hilang dalam mimpi masing-masing. Kami tidur sepanjang perjalanan, sambil sesekali terjaga bila train berhenti lama sikit kat satu-satu stesen. Ada sekali tu, dalam gelap gelita aku dapat rasa train berhenti perlahan-lahan dan sayup-sayup aku dengar orang berteriak dari bawah, ‘Arad’. Kat koridor coach kitorang pun dengar suara pegawai train ni sebut ‘Arad’. Mungkin sebelum ni (masa kitorang nyenyak tidur), memang ada pegawai keretapi yang laungkan nama-nama stesen yang train ni berhenti. Takut kalau ada penumpang yang terlajak tidur dan terlepas stesen nanti. Aku sekadar menoleh ke arah Kak Ana dan rupa-rupanya dia pun terjaga.

‘Ko dengar tak, Arad?’ soal Kak Ana dengan nada orang baru bangun tido.

‘Dengar..’ jawab aku, pun macam orang baru bangun tido.

‘Mesti makcik tadi tu turun kat sini kan..’ soal Kak Ana lagi. Rupanya dia pun macam aku, teringatkan makcik kuku merah tadi.

‘A’ah..mesti dia turun sini..’ balas aku macam tak beremosi. Yang sebenarnya, fikiran aku melayang pada makcik tu. Tetiba rasa sedih pulak. Hish..tak boleh jadi aku ni, dah berapa kali ntah aku rasa terharu hari ni. Aku tak membalas lagi sebarang perbualan dari Kak Ana sebab aku tutup mata balik, berusaha sedaya upaya mengusir jauh-jauh rasa sedih yang tiba-tiba tu dan menyambung tidur. Belum pun train ni bergerak keluar dari stesen Arad, dan bergerak menuju ke sempadan Romania-Hungary, aku dah terlebih dulu menyambung keruhan. Kak Ana? Ntah..aku tak tahu.

 

Pegawai sempadan Romania-Hungary

Aku terjaga bila bahagian kaki rasa sejuk gile. Rupa-rupanya, selimut dah aku tarik sampai ke atas. Yang menambahkan lagi sejuk, sebab train ni memang dah berhenti terus. Tak dengar bunyi enjin. So, bila berhenti, konfem la heater mati. Sejuk wei. Aku bangun dan mengintai ke luar. Dalam samar-samar lampu, aku nampak bendera Romania. Ke depan sikit, ada satu bangunan lagi, ada bendera lain. Kemudian baru aku cek balik, rupanya bendera Hungary. Kami dah tiba di sempadan Romania-Hungary.

Kak Ana turut bangun sebab mengalami nasib yang sama dengan aku; kesejukan. Memang kami dengar bunyi orang turun naik train, nasib pintu berkunci. Cuak jugak, sebab entah tengah alam mana ntah kami ni. Pantas kami bukak lampu bagi terang. Tiba-tiba, tingkap kaca di pintu bilik diketuk dari luar. Kitorang bajet, mesti kastam nak cop passport (kalau naik train, make sure passport korang letak siap-siap dalam bag day pack. Senang nak ambik bila dalam keadaan macam ni. Jangan letak dalam backpack, jenuh nak kumbah satu backpack nanti). Bukak je pintu, memang betul. Ada 2 orang pegawai kastam dalam uniform yang aku tak berapa pasti kaler apa. Muka memang serius. Lelaki dua-dua orang  tu. Abang Kastam 1 dan Abang Kastam 2.

Diorang mintak passport.

Kami bagi.

Diorang baca satu-satu.

Kami tunggu.

Merangkak dia nak baca nama Kak Ana. Gambar kawan pulak tak pakai spec, bukan mainlah Abang Kastam 1 tu letak passport sebelah muka Kak Ana yang baru bangun tu. Berkerut muka Abang Kastam 1, sebab muka macam tak sama (ye lah wei. Mungkin Kak Ana bergambar masa zaman selim sikit. Hihihi). Kak Ana cepat-cepat pakai cermin mata. Baru Abang Kastam 1 puas hati. Nama bapak aje yang dia boleh sebut. Fail!

Tiba turn aku, pun sama. Nama bapak aku je yang diorang mampu sebut. Tiba nama aku, terbelit.

Abang Kastam 2 tanya, dari mana. Serentak kami jawab, Malaysia.
Diorang kepelikan. Mungkin tertanya-tanya, apalah yang budak berdua ni buat kat tengah-tengah alam ni.
Diorang tanya, buat apa datang Romania.
Pantas pulak Kak Ana jawab, kami melancong nak tengok Romania. Abang Kastam 1 dan Abang Kastam 2 sekadar mengangguk.

Diorang pun cek dalam list. List ada kat tangan diorang. Abang Kastam 1 pulak memang ada sandang beg kat bahu kanan dia, yang nampak macam handbag tapi bentuk 4 segi. Nampak berat. Aku agak, mesti itu ada komputer mini untuk cek visa dan scan passport. Agakan aku, mungkin diorang nak tengok Malaysia perlu visa atau tidak. Mungkin Abang Kastam 1 dan Abang Kastam 2 tak jumpa, dia panggil pulak Abang Kastam 3 dan Abang Kastam 4. Rasa macam nak cakap je, memang Malaysia takyah visa nak masuk Romania. Tapi karang, diorang ingat aku nak melawan atau menyibuk pulak. Lagi haru kalau diorang bajet aku nak tunjuk pandai. So, diam aje lah. Keempat-empat Abang Kastam ni memang berbadan tegap. Kalau dalam keadaan normal, aku mungkin kekaguman. Tapi dalam situasi di tengah-tengah malam tu dan entah kat lokasi alam mana entah, ditambah pulak dengan aku yang memang banyak sangat tengok cerita perang dolu-dolu, tetiba terbayang kalau-kalau diorang ni paksa kitorang turun dari keretapi dan tembak kitorang point blank kat landasan. Sape pun tak tahu. Haa..nampak tak tahap keterberanganan aku yang sangatlah melampau tu? Perasan spy la tu. Maafla, aku pun tak dapat nak control.

Realitinya, Abang Kastam 3 dan Abang Kastam 4 berjaya jumpa nama Malaysia dalam list diorang. Kemudian, Abang Kastam 1 yang ada sandang beg tepi berbentuk segiempat tadi cop passport aku dan Kak Ana. Alhamdulillah. Barulah Abang Kastam 1 dan Abang-abang Kastam 2, 3 dan 4 tersenyum dan beredar dari bilik/kabin kitorang. Selesai satu bab.

Masuk bab kedua. Kastam dari Hungary pulak.

Proses sama, dengan 3 orang Abang Kastam Hungary. Tengok passport. Tanya soalan yang sama. Cari benda yang sama dari kotak ajaib diorang (yang sama) tu, dan cop passport aku dan Kak Ana.

Selesai.

Setelah dekat nak sejam train berhenti, train pun bergerak kembali menuju Hungary.

Babai Romania, panjang umur jumpa lagi.

Hello Hungary, nanti kita jumpa esok pagi.




But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep,
and miles to go before I sleep.
- Robert Frost

 

2 comments:

  1. Bestnya baca pengalaman ini. Mmg kita akan terharu dengan bantuan org asing masa travel, macam satu nikmat yg Allah sediakan untuk mudahkan perjalanan. Macam tak sabar pulak nak tunggu next entry.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Nak menulis next entry tu yang memerlukan kesabaran mengarang tu. Hahaha..

      Delete